Przejdź do treści
e-SL4EU » Zadanie PR5

Zadanie PR5

Przedział czasowy: styczeń 2023 – październik 2023

Metodologia ewaluacji i materiały do oceny i komunikacji wpływu społeczności e-SL

Od stycznia 2023 r. do października 2023 r. dokonywaliśmy analizy dostępnych narzędzi i metodologii stosowanych do pomiaru wpływu na społeczność. Na podstawie przeglądu literatury opracowaliśmy pierwszą wersję metodyki ewaluacji. Partnerzy przekazali uwagi na temat pierwszej wersji roboczej i na podstawie tych opinii stworzono drugą wersję roboczą. Uczenie się przez służenie nie byłoby możliwe bez zaangażowania społeczności. Skuteczne i zrównoważone uczenie się poprzez służenie zależy od opartej na partnerstwie owocnej współpracy uniwersytetu ze społecznością lokalną. Ocena wpływu społeczności uczącej się przez służenie jest konieczna, aby uniwersytet i nauczyciele wdrażający uczenie się przez usługi mogli dowiedzieć się, co w tym procesie można ulepszyć i jak zapewnić wyższą jakość działań poprzez SL. Kolejnym powodem tej ewaluacji jest możliwość zaprezentowania wyników oraz korzyści współpracy społeczności z uczelnią.

„Metodologia ewaluacji oraz materiały do oceny i komunikowania wpływu e-SL na społeczność” mają pomóc nauczycielom szkół wyższych w opracowaniu planu ewaluacji wpływu społecznego. Przewodnik składa się z trzech głównych części. Pierwsza koncentruje się na ewaluacji i ocenie wpływu SL i e-SL na społeczność i szersze społeczeństwo. Druga część skupia się na tym, jak komunikować wspomniany wpływ, aby podnieść świadomość społeczną na temat wartości uczenia się przez służenie. Ostatnia część podręcznika przedstawia konkretne narzędzia, które mogą pomóc w zmierzeniu wpływu społeczności uczącej się poprzez służenie. Przewodnik powinien także pomóc uczelniom w nawiązywaniu partnerstw opartych na idei wzajemnie korzystnych relacji, które uwzględniają potrzeby lokalnej społeczności. Od listopada 2023 roku stosujemy tę metodologię do pilotażowych projektów e-usług-learningowych z partnerami społecznymi. Po pilotażu (w czerwcu 2024 r.) zbierzemy opinie nauczycieli i na ich podstawie przygotujemy ostateczną wersję podręcznika. Planujemy także zamieścić przykłady pomiaru wpływu zebrane podczas pilotażu rzeczywistych projektów e-SL.